Ile razy słyszałeś to zdanie: „Aby odnieść sukces w tym biznesie musisz robić to i tamto”. Zdanie które słyszy każdy sprzedawca prawie co dziennie.
A gdybym napisał: „Dzisiaj czekają Cię tylko porażki, niepowodzenia, i odmowy”. Brzmi pesymistycznie prawda? Musisz jednak uświadomić sobie, że porażka to nieodłączna, nierozerwalna a nawet stała część sukcesu.
W ogóle, to nie lubię słowa sukces, ludzie sukcesu itd. Kojarzy mi się z korpo-gadką, gdzie ludzie sprzedają duszę (czytaj swoje życie prywatne), żeby tylko piąć się po szczeblach kariery odnosząc tzw. „nieustanne sukcesy”.
Ludzi sukcesu wyobrażamy sobie jako, niezależnych finansowo, w drogich ciuchach, w mega wypasionych samochodach. Myślisz, ten czy ta, odniosła wielki sukces. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej, coś co masz zobaczyć. Rzeczywistość jest zupełnie inna, pod wodą. To kumulacja porażek i niepowodzeń.
Pomyślisz pewnie: „No jasne, przecież wszyscy mamy prawo się pomylić. Każdy popełnia błędy. Człowiek uczy się na błędach. A ja na to: Nigdy nie słyszałem większej bzdury!
Bardzo fajnie ujął to psycholog Jacek Walkiewicz: „Człowiek uczy się na błędach ale tylko wtedy, kiedy wie, że je popełnia. Są bowiem osoby, które całe życie walą głową w mur i nie mają pojęcia, dlaczego wciąż boli ich głowa?”
Dlatego zamiast słowa sukces o wiele bardziej lubię słowo „rezultat”.
To co najbardziej zraża zwłaszcza początkujących sprzedawców to właśnie porażka, odmowa postrzegana przez pryzmat sukcesu (innych ludzi). Na szkoleniach, czy też w poradnikach słyszysz tylko o sukcesach i korzyściach. Pełen optymizm. Wszyscy biją brawo i motywują Cię do działania.
Ale życie bardzo szybko Cię zweryfikuje. Bo na pierwszym i kolejnym spotkaniu z klientem i usłyszysz NIE, NIE, nie dziękuję, nie już mam, dziękuję muszę to jeszcze przemyśleć. Czasami dowiesz się jeszcze, że ludzie tacy jak Ty, to złodzieje i nieroby i żebyś wziął się za porządną pracę. Na dodatek nie masz wsparcia w rodzinie, znajomych, -> słyszysz ciągle: Idź na etat! Tak jest bezpieczniej.
Dlatego powtarzam jeszcze raz. Jeżeli nie uświadomisz sobie, że porażka (czytaj odmowa) jest nieodłączną składową Twojej pracy, to lepiej posłuchaj znajomych i wróć na etat.
Powiem więcej Jeżeli ktoś powie Ci wprost „nie dziękuję” to bardzo dobra odpowiedź. Niestety natura wyposażyła większość ludzi w mechanizm, który nie pozwala wprost odmówić. Ludzie będą Cię zwodzić i przekładać decyzję w nieskończoność.
Moja rada -> odpuść natychmiast takiego klienta. Szerzej o tym w mojej książce. Jeden kupi, drugi nie – i co z tego! Pogódź się z tym i idź do przodu. Napoleon Hill powiedział kiedyś słynne zdanie: „Jak będziesz pracował cały dzień to nie będziesz miał czasu zarabiać pieniędzy”. Dlatego pracować należy mądrze a nie ciężko. Pamiętaj, w tej pracy liczy się rezultat.
Napisz komentarz